찾는 작가의 시선 : 진경산수와 모더니즘
찾는 작가의 시선 : 진경산수와 모더니즘
- 기간2024. 10. 05.(토) ~ 2024. 11. 21(목)
- 장소경주솔거미술관 박대성 전시관 4~5관
- 작가박대성
전시서문
- 박대성 화백은 1945년 경상북도 청도의 한 마을에서 태어났다. 해방의 기쁨도 잠시, 5살이 되던 해에 한국전쟁이 발발하였으며 청도 산골 마을도 전쟁의 화마를 피해가지 못하였다. 박대성 화백은 5살 되던 해에 전쟁의 상흔으로 부모와 왼쪽 팔을 잃어버렸다. 감당하기 어려운 큰 고통과 상처를 너무 어린 나이에 경험한 박대성 화백은 친척집을 전전하며 그림을 통해 본인을 치유하였다. 학업은 중도에 그만두었다. 그림 그리기에 전념한 그는 전국의 산천을 돌며 그림을 그렸다. 20대에는 대구를 거점으로 자연을 스승으로 모시고 선대의 화가인 추사 김정희와 겸재 정선 과 같은 명 화가들의 그림을 쫓으며 부단히 노력하였다. 그 결과 무학의 화가가 1976년 대한민국 ‘중앙 미술대전’에서 대상을 받아내는 쾌거를 이룩하였다. 그러나 학벌과 파벌이 중시되던 그 당시 미술계에서는 박대성 화백을 곱지 않은 시선으로 바라보았다.
- 무학의 화가라는 인식과 장애에 대한 편견은 무시할 수 없는 콤플렉스였을 것이다. 그렇다고 이겨내지 못 할 벽도 아니었다. 박대성 화백은 어려운 환경에서도 끊임없이 그림을 공부 하였다. 80년대에 들어서는 세계를 유랑하며 그 곳의 정취와 풍경을 그렸다. 그리고 세계 각지의 그림과 문화를 경험하였다. 박대성 화백은 전통 수묵을 바탕으로 풍경화와 서화를 그렸다. 80년 대 이후부터 박대성 화백의 그림에서 전통적인 수묵의 양식과 혼재된 서양 모더니즘 회화의 양식들이 조금씩 드러나기 시작하였다. 그러나 수묵이 가지고 있는 큰 줄기는 중심을 유지하였다. 대신 서양 모더니즘의 양식적인 측면들이 녹아들어서 수묵이 지닌 특성과 어우러지는 풍경화가 나타나기 시작하였다.
- 80년대 후반에는 대기업의 전속 작가로서 대형 개인전을 개최하고 다양한 전시에 초대되기 시작하였다. 각고의 노력 끝에 박대성 화백이 추구하는 예술세계가 세상에 드러나기 시작한 시기였다. 그러나 10년 정도가 지난 뒤 돌연 서울 생활을 청산하고 경상북도 경주에 터를 잡고 그림을 그리기 시작하였다.
- 박대성 화백의 그림은 경주 생활 이 전과 이 후로 나누어 질 만큼 극명한 화풍의 변화를 겪었다. 작가에게 화풍이 변한다는 것은 쉽지 않은 일이다. 특히 40대 이 후 자신이 성취하고 인정받은 그림들로부터의 해방은 더욱 쉽지 않다. 충분히 이룰 것을 이룬 50대 작가가 다시 창작이라는 고뇌의 숲으로 들어간 것이다.
- 변화의 노력 끝에 1996년‘천년배산’을 완성하였다. 이 그림이 한국 수묵화단에 던진 화두는 동시대에 수묵화가 나아가야 할 길이었다. 과거의 법도와 기법을 중시하는 수묵의 세계에 기법과 정신이 완전히 다른 서양화의 회화 양식이 수묵기법에 융화되어 구현되었다. 전통을 지키되 창조를 위한 개방과 포용이 그림에 고스란히 녹아든 것 이다. 이 후 계속된 창작활동으로 소산수묵이라는 독창적인 장르를 개척하였다.
- 서로 다른 장르의 기법과 정신을 조화롭게 융합하기 위해서는 대상의 깊이 있는 이해도와 숙련도가 필요하다. 이러한 지점에서‘천년배산’은 과거의 한국화와 달리 완전히 새로 그려진 그림이나 기존의 수묵화를 고려하였을 때 별다른 위화감이 들지 않는다. 원래 있었던 장르의 그림처럼 자연스럽게 관객에게 다가온다. 자연스러움은 익숙함을 의미하며 익숙함은 편안함과 연결된다. ‘천년배산’이 완전히 새로운 방법으로 그려졌지만 현재까지 작품성이 화자되고 관객에게 다가갈 수 있는 것은 오랜 하도작업으로 얻어진 단단한 기초와 타 장르의 기법을 포용하고 적용하는 실험적인 작가정신이 투영되었기 때문이라고 할 수 있을 것이다.
Looking for the author's gaze Jin Kyung San-su and Modernism
2024.08.10. (Sat) ~ 2024.09.22 (Sun)
Park Dae-sung
- Artist Park Dae-sung was born in 1945 in a village in Cheongdo, North Gyeongsang Province. The joy of liberation was also brief, and the Korean War broke out at the age of five, and Cheongdo Mountain Village could not escape the fire of war. Artist Park Dae-sung lost his parents and left arm at the age of five due to war wounds. Artist Park Dae-sung, who experienced great pain and wounds that were difficult to handle at a young age, healed himself through painting while moving around his relative's house. I quit my studies halfway. Dedicated to painting, he went around mountain streams across the country to paint. In his 20s, he worked tirelessly while pursuing paintings by master painters such as Chusa Kim Jung-hee and Gyeomjae Jeongseon, who served nature as a teacher based in Daegu. As a result, an unschooled artist won the grand prize at the 'Central Art Exhibition' in Korea in 1976. However, at that time, when academic backgrounds and factions were important, the art world viewed Park Dae-sung from an unflattering perspective.
- The perception of being an unschooled painter and prejudice against disability would have been a complex that could not be ignored. But it wasn't a wall that I couldn't overcome. Artist Park Dae-sung constantly studied painting even in difficult environments. In the 1980s, he toured the world and drew the atmosphere and scenery of the place. And I experienced pictures and cultures from all over the world. Artist Park Dae-sung painted landscape and calligraphy based on traditional ink painting. From the 1980s onwards, Western modernist paintings mixed with traditional ink painting styles began to emerge little by little in Park Dae-sung's paintings. However, the large stem of ink ink remained at the center. Instead, the stylistic aspects of Western modernism melted, and landscape paintings began to appear that harmonized with the characteristics of ink painting.
- In the late 1980s, as an exclusive writer of a large company, he held large-scale solo exhibitions and began to be invited to various exhibitions. It was a time when the art world pursued by artist Park Dae-sung began to be revealed to the world after hard work. However, after about 10 years, he suddenly ended his life in Seoul, settled down in Gyeongju, Gyeongsangbuk-do, and began painting.
- Artist Park Dae-sung's paintings have undergone a drastic change in the style of painting that is divided into before and after his life in Gyeongju. It is not easy for a writer to change his style of painting. In particular, it is not easier to liberate from the paintings that you have achieved and recognized after your 40s. The artist in his 50s, who achieved enough to achieve, has entered the forest of anguish called creation again.
- After efforts to change, 'Thousand-Year Baesan' was completed in 1996. The topic of this painting on the Korean ink painting group was the way ink painting should go at the same time. In the world of ink painting, which emphasizes the laws and techniques of the past, the painting style of Western painting with completely different techniques and minds was implemented in harmony with the ink-and-wash technique. The openness and inclusion for the creation of tradition while preserving tradition are incorporated into the painting. After that, he pioneered the original genre of Sosan ink ink through continued creative activities.
- In order to harmoniously fuse the techniques and minds of different genres, in-depth understanding and proficiency of the object are required. At this point, unlike Korean paintings in the past, "Thousand Years of Baesan" does not have much of a sense of incompatibility when considering completely newly painted paintings or existing ink-and-wash paintings. It naturally approaches the audience like a picture of the original genre. Naturalness means familiarity, and familiarity is linked to comfort. Although "Thousand Years of Bae-san" was painted in a completely new way, it can be said that the work has been talked about and can be approached by the experimental writer's spirit of embracing and applying techniques from other genres.