• 메인으로
  • 전시
  • 현재전시내용
  • 일체유심조 : 모든 것은 마음으로부터

일체유심조 : 모든 것은 마음으로부터

일체유심조 : 모든 것은 마음으로부터

  • 기간2024. 11. 30.(토) ~ 2025. 06. 01(일)
  • 장소박대성 1관~5관
  • 작가소산 박대성

전시서문

  • 정신을 올바르게 닦는 것이 안정되지 않으면 하나도 이루어지는 게 없습니다. 그러니까 우리가 이 지구상에 뭘 배우고 가르치고 하는 것도 마음이 하나가 되지 않으면 제대로 이루어진 게 없다고 보면 됩니다. 마음이 하나가 되는 행동, 가장 큰 덕목이죠. 일체유심조는 불교의 핵심 철학이고 종교를 초월한 하나의 좋은 문장이라고 보면 됩니다.
  • 그리고 지방마다 자기 고유 동네 이름을 가지고 있지만 경주는 참 나에게 특이한 행운의 이름입니다. 왜 그러냐면 신라 천년 고도는, 여러 나라에 고도가 있지만 경주는 신라인들이 완성시켜 놓은 세계적으로 아름다운 유산들이 있고, 그 안에서 내가 살면서 그림을 그릴 수 있다는 것은 나로서는 굉장한 행운이기 때문입니다.

    소산 박대성

  • 그리고자 하는 대상을 마음에 담아 화폭에 그려내기 위해서는 어떤 기술로 어떻게 그려 라고 할 수 없다. 정규 교육을 받지 않은 박대성 화백은 나름대로의 자유로운 그리기 방식을 터득하여 현재까지 그림을 그려 나가고 있다. 미술교육이 가진 보편성을 배제하고 대상을 바라보며 자유의지를 투영하려 노력한다. 새가되어 내려다보기도 하고, 물고기가 되어 올려 보기도 한다. 내가 아닌 다른 대상의 시점을 나에게 투영해 화폭에 그려낸다. 인지하는 방식을 바꿔봄으로서 대상을 바라보는 관점을 달리하는 것이다.
  • 박대성 화백은 먹 하나로 색을 짓고 엮는다. 그리고 ‘여백의 미’라는 수묵화의 독특한 화면 구성 방법으로 그림을 그리고 있다. ‘여백의 미’는 채워진 공간보다 비워진 공간에 더 많은 사유와 의미로 채워져 있다. 비움으로서 채움을 만들어내는 의식적 행위는 동양 수묵의 오랜 특징이다. 근대 서구예술에서는 여백의 미와 비슷한 철학적 흐름이 ‘미니멀리즘’이라는 사조로 태동하였다. 이런 점에서 비추어 봤을 때 채움과 비움, 음과 양의 콘트라스트를 지닌 수묵화는 오랜 시간 기다린 모더니즘이라고 할 수 있다.
  • 여기서 동양 3국의 수묵화는 서로 또 다르다. 중국 수묵화는 다채롭고 다양하고, 일본 수묵화는 간략하지만은 화려한 특징이 있다. 한국의 수묵화는 자유분방하면서도 자중적인 무게가 실려 있다. 먹의 세계 안에서도 민족적 특성에 따라 서로 다른 아름다움을 추구하며 발전한 것이다.
  • 이번 전시를 통해 먹의 세계에서 박대성 화백이 화업을 이어오며 궁극적으로 가고자 하는 경지가 무엇인지 탐구하면서 소산 수묵이 지닌 특성과 양식에 대해 선보이고자 한다.
  • If you don't feel comfortable cleaning your mind properly, nothing will be done. So, what we learn and teach on this planet, if we don't have one mind, we can say that nothing has been done properly. The act of the heart becoming one, the biggest virtue. is the core philosophy of Buddhism and can be seen as a good sentence that transcends religion.
  • And even though each province has its own local name, Gyeongju is a very unusual name for me. The reason is that Silla's thousand-year-old ancient city has many ancient sites in many countries, but Gyeongju has beautiful world heritage completed by the Silla people, and I am very lucky to be able to paint while living in it.

    Park Dae-sung

  • In order to draw the object you want to draw on a canvas in your mind, you cannot say how to draw it with any technique. Artist Park Dae-sung, who has not received formal education, has learned his own free drawing method and has been painting until now. They exclude the universality of art education and try to project free will by looking at the object. It turns into a bird and looks down, and it turns into a fish and looks up. Project the viewpoint of an object other than me and draw it on a canvas. By changing the way you perceive it, you change your perspective on the object.
  • Artist Park Dae-sung colors and weaves with just one ink. And he is painting with a unique screen composition method of ink painting called "The Beauty of the Hundred." The "white beauty" is filled with more thought and meaning in the empty space than in the filled space. Conscious behavior that creates fill by emptying is a long-standing feature of oriental ink painting. In modern Western art, a philosophical flow similar to the beauty of the margin was born with the trend of 'minimalism'. In light of this, ink-and-wash painting with filling and emptying, and yin and yang contrast can be said to be a modernism that has been waiting for a long time.
  • the ink-and-wash paintings of the three Eastern countries are different from each other. Chinese ink paintings are colorful and diverse, and Japanese ink paintings are simple but colorful. Korean ink-and-wash paintings carry a free-spirited yet self-weighted weight. Even in the world of ink, it was developed by pursuing different beauty according to ethnic characteristics.
  • Through this exhibition, I would like to show the characteristics and style of Sosan ink while exploring what artist Park Dae-sung wants to ultimately go to in the world of ink.